Translate

dinsdag 21 juli 2015

Oh wat schattig: Musje Toobie ( to be or not to be ) kan de weide wereld weer in....


Een kleine mus van slechts 3 tot 4 dagen oud kwam begin juli binnen bij de Huismusbescherming. Het vogeltje had een gebroken dijbeentje, zonverbrande huid en was uitgedroogd, maar heeft inmiddels een complete metamorfose doorgemaakt. Nog heel even en Toobie (to be or not to be) kan de wijde wereld in.

huismus
Huismusje Toobie | ©Huismusbescherming Nederland
 
Toobie werd gevonden in de omgeving van Zwolle. De vindsters probeerden hem onder te brengen bij een vogelopvang, maar dit lukte niet.
Liset Karman van de Huismusbescherming:
“Ze kregen bij een dierenarts en vogelopvang, aan de telefoon al, te horen dat het geen nut had het dier te brengen, omdat het binnen twee dagen dood zou zijn. Dat is een bericht dat in Nederland door meerdere dierenambulances, dierenartsen en vogelopvangcentra gegeven wordt. Mensen geloven dat en laten zo’n diertje vaak dan maar sterven.”
De dames die het hulpbehoevende huismusje vonden zochten gelukkig verder en kwamen terecht bij de Huismusbescherming. Liset documenteert Toobies voortgang op de Facebookpagina van Stichting Witte Mus/Huismusbescherming Nederland, waarop te zien is hoe het musje met sprongen vooruit gaat dankzij de goede zorgen.
“Ik wil aantonen dat zo’n kleine huismus nog wel te redden is. En het is ook heel erg de moeite waard.”
Inmiddels is Toobie bijna zo ver dat hij gaat uitvliegen. Wil je zien hoe het hem vergaat? Volg dan deze Facebookpagina.


Met dank aan : www.piepvandaag.nl

2 opmerkingen:

  1. Wat een schatje, zo lief! Ik ben gek op mussen vind het zulke leuke vrolijke diertjes. Met hun gekwetter en gekrakeel, ik had er vroeger een aantal op mijn erf en als de deur openstond zaten ze gewoon op de hangplanten. Zo grappig en 'smorgens dan kwamen ze de keuken binnen om mij goedemorgen te wensen :) echt leuk. Waar ik nu woon is geen mus te bekennen. Mis ik best wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Musjes zijn zo lief. Wij hebben katten en achter ons ook. De vogels houden terecht afstand. Maar jammer is het wel. Ik ben stapel op vogels .Gelukkig zijn er 500 meter bij ons vandaan aan de IJssel veel vogels. Maar geen musjes.

    BeantwoordenVerwijderen