Translate

zondag 13 december 2015

Kerst is de tijd van geven: Hier een hartverwarmend voorbeeld uit China



Bron: www.actasia.nl

Educatie verandert het gedrag soms veel sneller dan je zou verwachten, en daarom vinden we ons onderwijsprogramma in China zo belangrijk. Onlangs schreef een onderwijzeres uit Xiamen ons een hartverwarmend verhaal, dat ik graag met u deel. Op haar school wordt pas sinds een jaar de cursus van ACTAsia gegeven.
Beste ACTAsia,

Ik ben onderwijzeres op de lagere school 'Xian Yue' in Xiamen.
Een paar maanden geleden kwamen enkele leerlingen naar mij toe met een ongewoon verzoek: of ik  hen wilde helpen om een gewond hondje te redden. Het beestje lag al een aantal dagen in een greppel met twee gebroken poten. Mijn leerlingen hadden zich over de hond ontfermd, maar helaas waren leerlingen van een andere school minder aardig en bekogelden hem met stenen en stokken.



Ik was bezorgd  over het welzijn en de veiligheid van mijn leerlingen maar had ook medelijden met het dier. Dus besloot ik om te helpen en vond een lokale dierenarts. De behandeling van de hond zou echter zo duur zijn! 3.800 RMB (ongeveer 550 euro) maar de leerlingen waren vastberaden dat we moesten proberen om hem te redden.
Tot mijn grote verbazing lukte het de kinderen zelf om 2.400 RMB in te zamelen onder hun klasgenootjes! Ik kon nauwelijks geloven dat ze dat voor elkaar hadden gekregen, dus besloot om de rest van het benodigde geld bij te leggen en zelf voor hem te zorgen.*



We noemden hem Babao.

Met hulp van de dierenarts herstelde Babao en hij is nog steeds bij me. Mijn leerlingen komen hem vaak bezoeken en voor de leerlingen die dat niet kunnen, plaats ik elke week nieuwsberichten op het prikbord van onze school.

Als we nu dierenwelzijn, mededogen en empathie bespreken in de klas tijdens ACTAsia’s Caring for Life programma, hebben de leerlingen een levensecht voorbeeld dat hen inspireert en motiveert.
Ze weten dat ze een verschil kunnen maken. En dit is waarschijnlijk de belangrijkste boodschap die we willen meegeven: ze kunnen de wereld veranderen en vooral: verbeteren!

Kang Jie



 
*Deze manier van geld inzamelen is heel ongebruikelijk in China en toont de betrokkenheid van zowel leerlingen als onderwijzeres.

Er zijn talloze honden als Babao en miljoenen leerlingen die we moeten bereiken met onze boodschap. Maar met elk kind dat deelneemt aan ACTAsia’s humane educatie programma, groeit de kans op een betere behandeling van dieren.

China is aan het veranderen, stapje voor stapje. Laten we daarbij helpen.

Hopelijk inspireren deze leerlingen u tot het blijven steunen van ons werk in China.

Fijne feestdagen gewenst,

Nel van Amerongen, bestuurslid en vrijwilliger ACTAsia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten