Translate

zaterdag 26 maart 2016

Ezeltjes in Ethiopia eten op zoek naar voedsel plastic met alle nare gevolgen van dien

https://www.donkeysanctuary.nl/nieuwsbericht/de-ezelin-met-de-plastic-zak

Dagelijks bezoeken zo’n 3.000 met graan beladen ezels de Merkato markt in de Ethiopische hoofdstad Addis Ababa. Was er voor The Donkey Sanctuary een betere plek denkbaar om een ezelkliniek te openen? We bellen met Chala, assistent dierengezondheid in het kleine ziekenhuis. Hij vertelt over de ezelin met de plastic zak.

Ezels in arme landen wroeten voortdurend tussen het afval op zoek naar wat etensresten. Helaas ligt daar veel plastic. Chala: “Een week geleden vond ik een ezelin voor dood op straat. Haar buik was grotesk gezwollen als een ballon. De pijn moet ondragelijk zijn geweest. We zien dit vaak in Ethiopië, ezels die door het eten van plastic zakken een darmkoliek oplopen. Samen met mijn collega’s vervoerde ik de ezel naar onze kliniek. We dienden de merrie pijnstillers toe en een middel om de ontlasting op gang te brengen. Na een dag kwamen de eerste stukken plastic tevoorschijn. Drie dagen later was de ezel volledig op de been. Ik ben zo blij dat ik dit werk kan doen, onder andere door de giften van donateurs uit het verre Nederland!”





Geen opmerkingen:

Een reactie posten