Translate

maandag 13 februari 2017

Torenhoge kalversterfte in de Nederlandse melkveehouderij ( petitie aan zuivelbedrijf Campina )


Petitietekst kalversterfte:

https://www.dierenrecht.nl/petitietekst-kalversterfte
 
Ik luid de noodklok over de torenhoge kalversterfte in de melkveehouderij. Eén op de zeven kalveren crepeert op de boerderij. Het gaat om naar schatting 350.000 dieren per jaar. De sterfte is in de afgelopen jaren continu toegenomen: in 2009 was de kalversterfte volgens experts al te hoog met 9% en inmiddels is dit opgelopen tot ruim boven de 13%.



Het kan anders
Volgens experts is een sterfte van 5% tot 7% bij een goede voorziening van biest of als het kalf bij de koe blijft realistisch.

Mijn verzoek aan Campina
In de melkveehouderij gaat het alleen nog om een maximale productie, die sinds het wegvallen van de quotering met steeds lagere opbrengsten gepaard gaat. De gevolgen voor de dieren zijn onacceptabel. Ik vraag Friesland Campina, verreweg Nederlands grootste zuivelbedrijf, daarom met klem haar verantwoordelijkheid te nemen en direct maatregelen te treffen tegen het massaal creperen van kalfjes.

Te nemen maatregelen
Friesland Campina moet eisen stellen aan haar melkleveranciers om de sterfte onder kalveren terug te dringen. Dit past uitstekend in de duurzaamheidsstrategie van Campina, vastgelegd onder de naam ‘route 2020’. Daarom vraag ik u om maatregelen te nemen, zoals:
  • Het vaststellen van een maximale kalversterfte, in eerste instantie 10% en vervolgens naar een meer acceptabel percentage van 5-7 %.
  • Bedrijven met een kalversterfte hoger dan 10% krijgen verplichte begeleiding.
  • Bonussen voor bedrijven met een kalversterfte lager dan 7%.
  • Registratie van de kalversterfte per bedrijf, bijvoorbeeld via de Continue Diergezondheidsmonitor.
  • De introductie van kalf bij de koe zuivel, te beginnen bij biologische zuivel.
Hoogachtend,
Voor- en achternaam (worden automatisch ingevuld)

Erna van der Ploeg

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat veel boeren met teveel kalveren zitten. Toen het melkquotum eraf ging hebben nagenoeg alle boeren enorm uitgebreid en kwam er, zoals was te voorzien, veel te veel melk en mest. Hierop is inmiddels ingegrepen en moeten veel boeren vee inleveren. Dit is echter nog maar een paar maanden zo. Wel hebben de boeren vorig jaar alle koeien nog drachtig gemaakt, terwijl ze nu behoorlijk moeten inkrimpen. Konden ze de te lichte kalveren al niet kwijt nu worden de 'gewone' kalveren ook een probleem voor afzet. Ik denk daarom dat dit een reden voor sommige veehouders kan zijn om hun aanwas dan maar minder goed te verzorgen. Een dierenarts laten komen kost toch al gauw 100 Euro en veel boerten hebben het financieel lastig. Ik vraag mij ook af hoe men die te lichte kalveren laat euthanaseren. Door een dierenarts? Ik weet het nog niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bertus voor je waardevolle reactie. Helemaal met je eens. Wij wonen in boerenland in Wijhe en inderdaad veel boeren zitten beneden bijstand niveau. De melk is veel te goedkoop. Ik koop melk van een boer uit Raalte en die krijgt een eerlijke prijs. 1 euro 30 voor een liter. Heerlijke melk zoals vroeger, je kunt de room er nog afscheppen.

      Verwijderen